Budapest Értékei – a fogaskerekű vasút
![](http://4.bp.blogspot.com/_ActSVcJ9YKs/TKv7y2CHTLI/AAAAAAAAAFA/zh_MWtNL-z0/s1600/date.png)
![](http://1.bp.blogspot.com/_ActSVcJ9YKs/TKv7yoRhkSI/AAAAAAAAAEo/NQAUbEyOIXw/s1600/user.png)
Tudták Önök, hogy Budapest egyetlen fogaskerekű vasútjának tervezője a méltán híres Niklaus Riggenbach? Hogy a pálya legnagyobb emelkedési szöge 102,5%? Nohát, akkor Önöknek égető szüksége van magazinunk felettébb kínos című ismeretterjesztő műsorának, a Budapest Értékeinek legújabb részére!
1871-ben nyitották meg Európa egyik első fogaskerekű vasúthálózatát, amely a Svábhegyet kötötte össze a Városmajorral, mivel az akkoriban a város szélének számító közparkig járt a belvárostól a lóvasút, ezt akarták meghosszabbítani vele. A Svábhegytől a Széchenyi-hegyig tartó szakaszt 1890-ben adták át, majd 1926-tól az addig magánkézben üzemelő rendszer átkerült az akkori békávéhoz, ahol megkezdődött a pálya villamosítása. Abban biztosak lehetünk, hogy a kisgyerekként hatalmas utazásként megélt fogasozás igazából körülbelül 12-15 percnyi út, úgy látszik testméretünkkel fordított arányosságban áll időérzékelésünk.
Minden részletre kitérő videónkat alább tekinthetik meg. Szerettük volna Katona László véleményét is kikérni a fogasról, de sajnos nem találkozunk vele, viszont Rúzsa Magdit láttuk a fogassal közlekedni. Igazából végig háttal állt, de mi valahogy mégis úgy érezzük, hogy csakis ő lehetett az.