Jó munkához idő kell - Behemoth!: The Satanist
kedd, február 11, 2014
FOOTER
, Posted in
2014
,
Behemoth
,
black metal
,
death metal
,
lemezkritika
,
lengyel
,
metal
,
nergal
,
sátán
A gndanski trió a kilencvenes évek elején lépett működésbe, és első három anyagán még illedelmesen másolta az akkor fellángoló norvég black metál dallamosabb vonalát, többnyire pogány és zavaros elvágyódást kifejező szövegekkel. Aztán a Satanica című lemezen megjött a death metal dominanciája, ami szemmel láthatóan jobban feküdt nekik, és innentől sorban produkálták a kiszámítható, blackes beütésű, steril, sokszor minimalista kompozíciókat, amelyeket a zenekar főnöke, fő dalszerzője és énekes-gitárosa, bizonyos Nergal mindenképpen valami eredetinek szeretett volna láttatni. Ezzel párhuzamosan egyre több lett a sátánkodás a dalszövegekben, ami azért önmagában nem a világ legizgalmasabb témája. Bevallom őszintén, próbálkoztam mindegyik lemezzel annak idején, a mára a rajongók körében kultikusnak kikiáltott Slaves Shall Serve című tartott ki a legtovább lejátszómon, de végül ez is letörlődött, mivel a riffek monotonitása és egysíkúsága sokadik hallgatás után már a fájdalmas-kategóriába esett. Ráadásul még a "jó hangzás" érdekében kegyetlen sterilre és lélektelenre is polírozták a dalokat a stúdióban. Elkönyveltem magamban egy népszerű, jó imidzsű, teljesen középszerű és érdektelen zenekarnak a Behemoth-ot.
A borító. Ön szerint mit ábrázol?
Ez a lemezkezdő dal, a cenzúrázott klippel, hiszen decens lap vagyunk
Az Ora Pro Nobis Lucifer pedig ékes példája annak, hogy tulajdonképpen mégsem a Nergal-féle "írjunk kettő riffet egy dalba, meg egy refrént és jóvan" – hozzáállással volt az előző két évtizedben baj, hanem azokkal a riffekkel (pontosabban azok hiányával), amelyekből egy önmagát sokszor "technikásnak" is tituláló death-black zenekar dalába elég kettő is. Mert a tökéletes arányérzékkel használt fúvósokkal kiegészítve itt minden a helyén van, nincs hiányérzet, se ismételgetés, se unalom, a 2:27-nél keződő kiállásnál szebbet pedig death metalos el se tud képzelni: olyan suttyó, hogy valószínűleg gumicsizmában játszották fel.
A lemez további dalai sem rosszak, de nem is annyira kiemelkedően jók, mint az erős kezdés. Az Amen turbó-Deicide-os zúzása, és kegyetlen hyperblastjai bizonyára megörvendeztetik azokat, akiknek minden lassú zene szar. De még ebben a fröcsögő gyilkolásban is van egy pillanatnyi hangulatos leállás, mindenféle dobsamplerekkel. A címadó dal a lemezkezdő szám testvére, hangulatban ez áll hozzá a legközelebb. Meglepően szellős riffek és dallamok a kezdésnél, ami egy elég nagyívű témába torkollik, a végén meg a kötelező blast. De azért elég ütős, hogy a kalapálásra old-school heavy metal szóló és az ismét jól használt fúvósok mennek rá. A Ben Sahar középtempós, kissé semmilyen tétel, ezt követi a lemez talán legtradícionálisabb black-death dala, az In the Absence Ov Light (még mindig az a leggonoszabb dolog ám, ha minden of-ot úgy írunk, hogy ov!), ami egy akusztikus betétes, spoken wördös Gombrowicz-idézetet is rejt. A záródal pedig (O Father O Satan O Sun!), hatalmas, már-már nyúlásközeli Bathory-hangulat.
Lengyel nyelvlecke haladóknak
A lemez mondanivalója bizonyos nézőpontból még érdekes is lehet: Nergal sokszor a Bibliát idézve kéri számon a keresztény istenen a korrektséget, a szabadságot és a többi jó dolgot, amit a Sátánnak, az önálló individuumnak köszön végül. Ez is egy nézőpont, mondjuk ezen agyalva tölteni az időt számunkra kissé abszurd foglalatosságnak tűnik. De legalább lett belőle egy remek album.
Behemoth! - The Satanist
2014. 02. .07
Nuclear Blast Records
Srég