A hosszan tartó munka gyümölcse – Watain: The Wild Hunt
csütörtök, augusztus 22, 2013
FOOTER
, Posted in
black metal
,
epic
,
lemezkritika
,
meisterwerk
,
metál
,
rock
,
The Wild Hunt
,
Watain
Sokan azt se tudják, mi az a black metal. Sokan pedig azt hiszik, hogy ez a stílus már kiüresedett, halott. Vannak, akik új utakat keresnek, vannak, akik felhagynak a műfajjal, és van a Watain. Ha ön azt sem tudja, miről van szó, azért kattintson. Ha Ön szerint is kiüresedett a black metal, akkor azért kattintson. Ha meg egyik se, akkor azért. Az új Watain lemez kapcsán mondjuk meg a frankót.
Manapság, amikor már a hipszerek is, akik nagy részének fogalma sincsen, hogy mit is jelent eredetileg ez a szó, csupán a Byealex-borosta és az SZTK-keretes szemüveg van meg (nekik javasoljuk, hogy olvassanak mondjuk Kerouac-ot), szóval már ők is fordított kereszteket rajzolnak menőségből a pólójukra, manapság, amikor a valaha még ötletes és tökös rockzenét játszó, de mára már dögunalmas Muse is corpsepaintben bohóckodik, manapság, amikor még mindig sokan úgy gondolják, hogy ennek van létjogosultsága, akkor bizton mondhatjuk, hogy a black metal nevezetű underground zenei műfaj kissé kiüresedett, nem? Nem.
Hátööö, a zene mindenkié.
És van a Watain.
Erik Danielsson basszusgitáros-énekes azért alakította meg a bandát 1998-ban, Svédországban, mert szerinte már akkor alig voltak, akik igazán komolyan vették volna ezt a black metal dolgot és meg akarta mutatni, hogyan is kell ezt. Azóta nem tért el a tervtől. És a kitartó, elkötelezett munka beért. Mind a négy előző sorlemezük remek black metal hallgatnivaló, de semmi több. Erős, a stílus Dissection-höz közelebb álló, riffelősebb végét megfogó anyagok. A legutóbbi, Lawless Darkness címűn a Total Funeral pusztítása és a Waters of Ain epikus elszállása ugyan sejtetni engedte, hogy van itt még előre.
Erik Danielsson, a lányok kedvence
A The Wild Hunt egyszerre régi és nagyon mai. Tele van tradicionális rock, metal és extrém metal elemekkel, nagyívű szólókkal, dallamokkal, amelyek tökéletesen illeszkednek a Watain továbbra is kurva agresszív, riffelős black metaljába. A hangzás pedig mai, érdes, mély, rétegzett. A kezdő Night Vision akusztikus hangulatkeltéséből a De Profoundis brutális, thrashes zúzásába tökéletes az átmenet. Nincs egy felesleges hang vagy pillanat, legalább is a lemez elején. A Black Flames March néha már Primordial-os, fenséges hangulatokat kever roppant súlyos riffekkel, és az epikusságot furcsa mód, nem üti a csordavokál (koncerten állat lehet). Amikor egy black metal dal majdnem 7 perces, de az ember nem érzi soknak, ott valakik nagyon tudnak valamit.
Húsipari szöveges videó
Ez sajnos nem mondható el a lemez végéről, a Holocaust Dawn című zárószám túllóg, elveszti az izgalmat. De előtte még olyan dalok vannak, mint a klipes All That May Bleed, vagy a maga perverz és bestiális módján „slágeres” (heavy és thrash metal utalásokkal bőven ellátott) The Child Must Die. Illetve a lemez egyik csúcspontja, a They Rode On. Ebben a Bathory-hatású, lassú, szomorúan merengő hangulatú dalban Erik végig dallamosan énekel, méghozzá magabiztosan és jól. Mi több, szentségtörés, még női vokál is hallatszik, és láss csodát, a dal mégsem lóg ki a lemezről. A párja a címadó The Wild Hunt: ugyanaz az epikus hangulat, dallamos ének, a végén még flameno gitár is bevillan. Mindez páratlan egységben.
Mert a The Wild Hunt számos jó pontja közül talán a legfontosabb az, hogy a végletekig egységes hangulatú. Mint egy míves nagyregény a (földi) Pokolról. Ezzel a lemezzel Watain kilépett a lelkes másodvonalbeliek ligájából és az igazán nagyok közé igazolt. Feltételezzük, hogy mestermű született.
The Wild Hunt = black metal 2013.
Watain: The Wild Hunt, Century Media / Season Of Mist, 2013
Srég