Van-e „hagyományos” a népdalok között? Sznobizmus ennyire leszűkíteni és lehatárolni egy műfajt? Vagy vannak-e keretei, amik között szabadon mozoghat a művész villogtatva kreativitását? Vannak határok a művészetben? Van olyasmi, ami nem fér bele, és amire már azt mondja a nagyérdemű, hogy na azért ez már sok?
Ilyen és ehhez hasonló kérdések cikáztak a fejemben, ahogy meghallottam Bea zenéjét. Egy páratlan hang, semmi kétség, műfaji alapok tökéletesek, a nagykönyvben leírtak szerint épül fel az album. De mi van a mondanivalóval? Bea előző lemeze, nagy siker volt. A Nő című lemezt az egekig magasztalták, a közönség falta. Ez az album most Bea kislánya köré épül, a szülés, az anyaság feldolgozása, a "hogyan legyünk nők szülés után is" kérdéskörön alapul. Nagyon személyes indíttatásúak tehát a dalok, de mégis megállják a helyüket, és iszonyatosan nagyot ütnek. De már régóta nem hagyományos népdalokat hallunk.
A felvezető dal
A Nővel ez maximálisan sikerült, szépen felépített a lemez, mind a tizennégy dal megállja a helyét. De a tovább nő már egészen más tészta. És itt gyorsan vissza is kanyarodnánk az említett kérdéskörhöz. Szabadon lehet mozogni az adott keretek között, kreativitás erről szól, alkoss újat a műfajodban.
Ez nem kell, hogy mindenkinek megfeleljen, ha első lemezes előadóról beszélünk. De ha már felépítettél valamit, ráadásul egy olyan műfaji keretben, aminek régi és kötött hagyományai vannak, akkor eséllyel az a legjobb, ha tartod magad hozzá. A tovább nő tizenhárom dalból áll, szintén megállja az alap a helyét, jól felépített, dinamikus és élvezhető az összes, addig, amíg fel nem figyel az ember a szövegekre.
A legmegosztóbb dal a lemezről.
Már csak azért is, mert ha ilyesmi megtörténik egy nővel, akkor az egyrészt egy iszonyatosan megrázó dolog, amit nem biztos, hogy mindenki ilyen könnyen ki tudna dalolni magából. Másrészt mindent fel lehet dolgozni és el lehet énekelni, de nem mindegy hogyan. Pláne, hogy az egész monológ az elején és a „rasztapaszta” közbeszólások enyhén komikussá teszik a dalt, ami egyébként komolyabb elemeket is felmutat. Pedig maga az ötlet jó lenne, hiszen tapasztalatot ad a feldolgozás témaköréhez, de módszer sajnos nem ért célt.
Az előtte lévő dalra, a Tükörre ugyan ez igaz. Jó a téma alapjában, szép minden nő, úgy ahogy van, és nem kell magát mindenkihez mérnie. Jó volna megint, de egy ilyen szám közepén azt hallgatni, hogy akciós a push up-os melltartó az érdekes közbevetés.
Túl sokat mutat az a Tükör.
De (és ez viszont a legnagyobb pozitívuma az albumnak), mindez teljesen tudatos, és szándékos. Ezzel helyezi be a hallgatót ugyanis Bea a leginkább a saját közegébe, amilyen ő maga, amilyen volt az élete és ezt az utolsó számokkal nagyon szépen ellensúlyozza és elsimítja. Az Átrobogtam az életemet szinte tökéletesen hat és teljes feloldást kínál a hallgató számára.
A lemez egyik gyöngyszeme.
- Műfaj: Világzene
